Kuusi neuvoa diabetessydämestä huolehtimiseen

Mahdollisimman hyvä verensokerin hallinta1

Hyvä verensokeritasapaino on yksi tärkeimmistä tekijöistä, jolla verisuonten vaurioitumisriskiä voidaan pienentää. Verenpaineen ja veren rasva-arvojen huolellinen seuranta ja hoito on niin ikään tärkeä sydän- ja verisuonitauteja ehkäisevä tekijä.

 

Syö monipuolisesti2

Terveellinen ruokavalio auttaa sinua verensokerin hallinnassa ja edistää myös sydänterveyttä vaikuttamalla myönteisesti painoon, kolesteroliin, verenpaineeseen ja verensokeriin.

 

Pyri syömään:

  • Vihanneksia, marjoja ja hedelmiä
  • Täysjyväleipää, -pastaa ja -riisiä
  • Kalaa, lihaa, kananmunaa ja muita maidottomia proteiineja
  • Vähemmän punaista lihaa ja enemmän kalaa
  • Vähärasvaisia maitotuotteita kuten maitoa, jogurttia ja juustoa kohtuudella. Nämä voit halutessasi korvata vastaavilla kaura- ja soijavalmisteilla.


 

Pyri välttämään:

  • Voimakkaasti suolattuja elintarvikkeita, koska suola voi nostaa verenpainetta
  • Sokeroituja ruokia ja juomia
  • Suuria määriä tyydyttyneitä rasvoja (yleensä eläinperäisissä tuotteissa)
  • Transrasvahappoja (friteeratussa/paistetussa ruoassa ja makeisissa)

Harrasta liikuntaa2

Monipuolisen ruokavalion lisäksi myös liikunta on hyväksi painonhallinnan kannalta. Säännöllinen liikunta parantaa lisäksi:

  • Verenpainettasi
  • Kolesteroliarvojasi
  • Verensokeriasi

Lopeta tupakointi2

Tupakoinnin lopettaminen on tärkeä tekijä sydän- ja verisuonitautien riskin pienentämiselle.

Tupakoinnin lopettamiseen on olemassa useita eri tapoja ja menetelmiä, joista voi olla apua juuri sinulle. Keskustele lääkärin tai hoitajan kanssa sinulle parhaiten sopivan ratkaisun löytämiseksi.

Noudata lääkärisi määräämää lääkehoitoa2

On tärkeätä, että noudata lääkäriltä ja diabeteshoitajalta saamiasi ohjeita, jos sinulla on lääkehoito diabetekseesi.

Tyypin 2 diabetes on etenevä sairaus, mikä merkitsee, että jossain vaiheessa ruokavalio- ja liikuntamuutosten jälkeen hoitoa täydennetään joko tabletti- tai pistoshoidolla.

Verensokeritason pysyminen tasaisena antaa pitkän tähtäimen hyötyjä eli pienentää liitännäissairauksien riskiä!

Käy säännöllisesti tarkastuksissa

Verensokerin mittaustuloksista tiedät parhaiten, onko diabeteksesi hoitotasapaino hyvä vai tarvitaanko ruokailu- ja elintapoihisi tai lääkitykseesi muutoksia. Pitämällä verensokerisi tavoitetasolla voit parhaiten myös pienentää sydän- ja verisuonitautien kehittymisen riskiä.

On tärkeää, että mittautat säännöllisesti myös verenpaineesi ja kolesteroliarvosi ja keskustelet hoitotiimin kanssa tuloksista ja mahdollisesti tarvittavista muutoksista hoidossasi ja elintavoissasi.

 

 

Lähteet

  1. Rawshani et al. N Engl J Med. 2018 Aug 16;379(7):633-644
  2. Tyypin 2 diabetes. Käypä hoito -suositus 2018 (viitattu 24.9.2019)

 

FI19DI00058-0919